onsdag den 20. juli 2011

noget om glæden ved selv at fremdrive sin mad

Da jeg var barn fik mine søstre og jeg hver vores lille jordstykke i mine forældres have - lige op ad vores legehus. Her såede vi solsikker og ærter og nok noget mere, som jeg ikke husker længere. Jeg husker heller ikke at vi var flittige havepassere, men jeg husker tydeligt smagen af ærter, jeg selv havde sået og høstet. Og heldigvis smager de stadig ligeså godt, som da jeg var barn. Ærter der plukkes,bælgen åbnes med et smæld og fine små grønne kugler skubbes ud med den særlige teknik at køre en tommelfinger ned gennem bælgen, så alle ærter løsnes og så kaste hele bælgens indhold i munden. Pragtfuldt. Bagefter gik vi og tyggede i den friske bælg, og den grønne smag var helt fantastisk.

friske ærter - mums
Min Have lover lige nu temmelig mange ting. fx. lover mit drivhus KÆMPE tomathøst! Nu er det vist tid for at finde opskrifter på hjemmelavet ketchup frem og gøre klar til høsten.
Min vindrue bærer også mere i år en de to forgangne år.
Jeg plejer at forære både druer og tomater væk, men måske skulle jeg forsøge mig ud i vinfremstilling ???
Jeg kender ikke sorten, men det er tommelfinger store druer, helt sorte og søde uden den bitre skal, som der ofte er på hjemmedyrkede druer.

Mine to blommetræer bærer rigtig godt. Jeg har både Victoria og Kirkes. Kirkes bærer SÅ meget mere end de sidste år, så jeg glæder mig, for se det er smagen af barndom og rigtige blommer!

Kirkes øverst - Victoria nederst
 Og så er det tid for ribs, solbær og skovjordbær. Skovjordbær smager skønt i koldskål. Og jeg mindes hvordan vi som børn fandt stive tykke strå, hvor vi trak skovjordbærene på, så de ikke smattede i hånden. Med tungen kunne man skubbe bæret op ad strået og ind i munden og så ramte den søde smag af sommer og jordbær. Når man tyggede, knaste det meget mere end almindelige jordbær pga. de flere kerner. Fantastisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar