fredag den 15. juli 2011

noget om børn

Jeg har ingen børn. Sådan som tiden er i dag er det efter eget valg. Da jeg nåede midt 30´erne og stadig ikke havde fundet HAM, jeg bare skulle stifte familie med, så blev jeg ligesom tvunget til at forholde mig til børn/ ikke børn. Jeg havde flere kvinder omkring som mente (de var selv uden børn), børn - at få børn er en RET kvinder har. Den retorik har jeg umådeligt svært ved at forholde mig til. Det er vel så også mænds ret - de har bare ikke anatomien til selv at udøve den RET!

Jeg overvejede kunstig befrugtning, aftale med en ven, adoption - hele spektret, men jeg mener faktisk ikke børn er en ret. Det er en gave, som nogle forvalter bedre end andre. Og jo mere jeg overvejede det jo mere blev jeg overbevist om, at jeg også kunne få et godt indholdsrigt og lykkeligt liv uden børn. Og den beslutning har jeg ikke fortrudt, selvom der indimellem er tidspunkter, hvor jeg lige må genoverveje den.....

Og så har den mærkværdige oplevelse at mænd har nemt ved at respektere beslutningen, og er sådan lidt:"godt for dig"- agtige, medens nogle kvinder bliver lidt provokerede og små agressive i tonen, som om jeg tager den mulighed fra dem. Eller som en sagde engang:" du er jo superegoist", hvilket fik mig til at knække sammen i krampelatter, for der kunne hun ikke ramme mere forkert!  Og superegoister er det ikke dem, der får børn fordi det er deres RET eller det sidste statussymbol der mangler i deres liv?

I mit liv har jeg den store velsignelse at mine søstre tilsammen har 6 børn i alderen 6½ - 15½ år - og dem har jeg taget anpart i. Så mit liv er jo ikke barnløst! Det er bare meget koncentreret tid med børn.
Jeg nyder at være sammen de unger - de er fantastiske!



Her er de alle 6 fotograferet på taget af Aros.

For mig handler det i virkeligheden ikke om at få børn eller ej men at tage en beslutning, som er gennem overvejet og ikke mindst at ville prioritere  og omprioritere livet i de 10-15 år, hvor børn har brug for kærlige nærværende forældre. Få kunstig befrugtning, den gammeldags måde, adopter, bliv plejeforældre, jeg er ikke for det ene eller det andet, men i dag har vi et valg - tag det ansvarlige valg og agér derefter, det er det jeg vil sige med det her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar