søndag den 3. juli 2011

noget om familie

En af mine prioriteter er min familie. Jeg vil gøre meget og sætter meget til side for at være sammen med min familie - jeg har en pæn stor en af slagsen. Min mor er den yngste af 6 - efternøler i øvrigt!  Hendes 5 ældre søskende har alle mindst 2 børn, og de er cirka 10- 14 år yngre end min mor, Vi er 15 i den generation. Her har de fleste også fået mindst 2 børn, så vi taler en pæn stor flok af den nærmeste.....

Men det er nu min mor, hendes to søstre, deres børn, deres børn og deres børn (vi er nemlig 4 generationer nu), der mødes og er sammen.
Min mormor var en kvinde, som samlede familien omkring sig. Da hun døde var det min ene moster, som samlede familien til fx. Skt. Hans, som jeg har fortalt om. Min mor og mine kusiner er nu dem, som samler og sørger for vi mødes.

Og vi vil gerne samles - det er ikke kun mig, der sætter alt til side og prioriterer det højt, når der inviteres. I går havde min kusine Merete og hendes mand inviteret til sommerfest. Da deres børn var små - hjemmeboende var det til sommerfesten, der blev holdt fødselsdag for pigerne. Nu er - som i går var det tja - en sommerfest med Skt. Hans indslag.... Og vi var der alle sammen (vi var omkring 40). Her er lidt stemningsbilleder:

øverste række: Min onkel Billy og hans veninde Lise, Rasmus og Tommy.
nederste række: Min kusine Hanne, Min grandkusine Kamilla, Min søster Anisette og grandkusine Fie

øverste række: min mor og min moster Tove, grandkusinerne Puk og Vinnie og kusine Merete
nederste række: Søster Leanette Og kusine Helle med mand , min far
Som traditionen byder hos Merete lagde vi ud med  pandekager og is (kaffe naturligvis), og så blev der grillet, medens børn og barnlig sjæle bagte snobrød og popcorn over bål. Vi måtte pga. den voldsomme regn opgive at brænde Skt.Hans bål - det var alt for vådt.
Merete og Tommy har et "nedlagt" landbrug, som de har bygget om og renoveret. Når jeg skriver nedlagt i citationstegn, så er det fordi de jo lige har høns, gæs og heste gående +  et utal af katte og en hund.

Børnene fandt en død muldvarp (kattene havde vist holdt jagtgilde...), så midtvejs skulle der lige holdes begravelse:


Det var frygteligt hyggeligt og en dejlig dejlig dag. Der blev som altid snakket om vores barndom, ferierne hos moster og Billy, vores haver, børneopdragelse, politik - hvordan er det lige vi behandler de ældre, sygehusvæsnets tilstand, skolerne og mangel på eller modsat gode dygtige engagerede lærer, gigtramte led og nye mirakelkure og medicinering, og hvor skal hvem holde ferie i år. Møg skønt!

Jeg elsker den slags dage!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar