søndag den 3. juli 2011

noget om familie 2

Mit sidste indlæg om familiesammenkomster får mig til at følge op med dette blogindlæg om vores (mine fætre/kusiner og grandkusiner/grandfætres) fælles barndom oplevelser hos min moster og onkel.

Min moster og onkel havde et lille landbrug. Ved siden af landbruget var min onkel mælkekusk for det lokale mejeri og min moster underviste på aftenskole i syning.

Alle vores skoleferier og mange mange weekender er tilbragt her. Og når jeg var ekstra sur på min mor truede jeg med at flytte "ned" til moster.

Hos min moster og onkel var der tre grundregler:
1. I må lave hvad  I vil, men I må ikke komme til skade.
2. Der skal være ro i og omkring huset fra 13-15 (middagslur)
3. I skal smage på maden hver gang, for smagsløg ændrer sig hele tiden.


Til sommerfesten kom vi som altid til at snakke om nogle af de skøre ting min moster fandt på: fx. efter en Skt.Hans aften, hvor der var grillet og festet; så samlede hun dugens fire hjørner sammen og bar alt service, ketchup i osv. ind i køkkenet i dugen for at sortere det der inden opvask.
Eller dengang min grandkusine faldt med to spande valle på hovedet ned i et par kokasser! Vi grinte så min moster næsten ikke kunne stå op. Var grandkusinen vred - ja over at vi grinte.
Eller duften af Nivea i den blå dåse, som var mosters universal creme.
Eller roehakning i sommerferien.
Eller den daglige gåtur til ishuset, hvor der blev købt is og snold.
Eller kattene, grisene, køerne, kvierne, kalvene som der blev gået tur med i snor og grime lavet af selvbindergarn.
Eller da fætteren havde besluttet han ville ride hesten til, og den godt ville lege med i en ½ times tid, og så den gik den ind i stalden. Han var så frustreret over ikke at kunne styre den, at han ikke opdagede stalden og blive banket bagover af hesten, da han ramte staldvæggen og hesten fortsatte ind i boksen.
Eller når der skulle køres halm ind, og vi alle mødte op og knoklede.
Eller at stå op kl. 3 om morgenen og køre med onkel Billy på hans mælketur rundt til de lokale bønder.
Eller da kusinen kom fra Egeskovs marked og trak et får ud fra bagsædet af en 2CV.
Eller den gamle "Herbie" Folkevogn, og få love at sidde bagi og ikke på bagsædet.
Eller min mosters noget hårde abrupte bilkørsel.
Eller smagen af sommer i form af de henkogte kirsebær, moreller og pærer serveret med råcreme.
Eller novemberslagtning af grise, ænder og høns.
Eller brombærpluknings ture til alle de levende hegn.
Eller adventskranse fabrikation.

En barndom med en del Pippi Langstrømpe, en del familie sammenhold og kærlighed og en del "tag ansvar for det du gør" = Fantastisk!

1 kommentar:

  1. Kære søs. Tak for i går. Dejligt at få sine minder fra en skøn barndom genopfrisket!!

    SvarSlet