lørdag den 28. maj 2011

noget om uligheden mellem køn

Jeg er nok en rødstrømpe - af den moderne slags, der mener ligestilling handler om valg. Reelle valg, ikke pseudovalg.

Jeg har lige hørt "Mads og Monopolet". Her var der en mand, som spurgte til monopolets mening om han skulle blive hjemme hos den højgravide kone (første barn), hvis hun nu skulle føde før tid. Eller om han skulle tage til Le Mans.

Og så gik monopolet i gang:"SELVFØLGELIG skulle han tage til Le Man. Han kunne jo hurtigt være hjemme, hvis hun skulle gå i fødsel, han skulle ikke være sådan en vatarm og lade konen presse ham til at blive hjemme, Da vi var børn var vores fædre ikke med til vores fødsler og vi er da blevet ordentlige mennesker, og nu skal mænd tage ansvar og træde i karakter i forhold til det de vil." Da manden kom på igen for at sige hvad han tænkte, følte han et stort behov for at sige at hans kone ALDRIG havde sagt, han skulle blive hjemme. Det var helt og holdent hans egen samvittighed.

Nå der gik min hjerne på kogepunkt: hvad er det lige i tiden, som får alle medier til at fremstille kvinder i dag, som nogle, der bare vil begrænse deres mænd. Jeg har og ser så mange mænd i min omgangskreds og i mit arbejde, som bare trykker drengerøven af hver weekend g lader konen passe hus, børn og familien. Hvornår er det nu lige i ligestillingens navn HUN får lov at trykke sig af ?

Og hvad er det for en tilgang til at stifte familie og få børn, at man skal "holde fri" fra familien og trykke sig selv af? Hvad er det for et voksenliv og hvilke rollemodeller er det for børn, der vokser op?
Jeg mener ikke, vi skal tilbage til noget andet som var engang, men vi lærer vores pigebørn at familien er deres ansvar og drengebørnene at de kan få lov at blive ved med at være drenge.

Så tillykke piger udover lavere løn for det samme arbejde, glasloft i forhold til bestyrelser og hele RipRapRup- tendensen, så skal I bare også vide, at familiens rammer og trivsel også er jeres ansvar. Manden skal tilsyneladende bare levere gener.

SUK - kvindekampen har stadig meget at kæmpe for.......


Ingen kommentarer:

Send en kommentar