tirsdag den 19. april 2011

noget om de bedste småkager

Jeg elsker at bage - jeg gør det bare sjældent. Hvorfor ved jeg ikke, for jeg synes egentlig også at hjemmebagt brød smager bedre. I mange år bagte jeg rugbrød et par gange om ugen - det skal jeg igen. Det smager bedre, jeg ved, hvad der er i og det er så  meget billigere...

For et par år siden fik jeg denne opskrift af min bedste venninde Dorthe. Det er en super let opskrift på amerikanske cookies og de kan laves af "det man lige har". Og de er altid et hit.


Dorthes cookies
300 gr hvedemel (ca. 5 dl)
1 tsk bagepulver
1/4 tsk salt
100 gr havregryn (3dl)
180 gr brun farin (3dl)
240 gr sukker - jeg bruger rørsukker (4 dl)
250 gr blødt smør
2 store æg
2 tsk vanilliesukker
varierende "fyld":
200 gr mørk chokolade
200 gr hakkede nødder eller mandler
eller rosiner eller tranebær
eller hakkede dadler/abrikoser

Bland mel, bagepulver, salt og havregryn sammen.
Bland sukker, farin, vanillie og blødt smør og pisk det godt sammen.
Tilsæt æggene og rør melblandingen i og rør derefter chokolade og det "andet" i.
sæt dejen på pladen med en ske - der liver ca. 36 stk.

Bag  dem ved 150 grader i 20-25 min


VELBEKOMME

Ingen kommentarer:

Send en kommentar