lørdag den 9. april 2011

noget om at holde have i vindueskarmen

mine vindueskarme er fyldt op med gamle kødkasser fyldet med de dejligste spirer. Den kolde hvide vinter har endnu engang kostet penge på frøkontoen. Nu nyder jeg at se de fine små spirer komme op og jeg drømmer om hvor dejligt, det bliver at se dem som planter i Haven.

Jeg har grønkål i fire forskellige farver og look. Jeg planter dem både i højbed og i blomsterbedet, fordi de ser så smukke og skulpturelle ud.

Grønkål in progress
Og som altid har jeg sået ærteblomster - i år forsøger jeg mig med en Roottrainer. Jeg lærte et trick hos Claus Dalby sidste år: nip de første skud af, så forgrener de sig mere. Godt godt tip.


Ærteblomster
Jeg har i år forsøgt mig med noget helt nyt: pyntegræskar. De koster en formue at købe om efteråret, nu prøver jeg at lave nogen selv.

Pyntegræskar
 Sommerblomster og stauder er bare mit yndlings. Og jeg har hvert år gravet flere bede i min lille have. Glæden ved stauder er jo de kommer igen og igen uden det store arbejde. Og når man sår dem som her, går der lige et år mere inde de "bærer frugt". Her er ærenspris og geoginer sået fra frø. De bliver så til knolde som skal op til efteråret. Der er også tagetes: appelsin og lakrids. De er meget nemme at så og plante ud.

Flere af spirerne skal prikles ud i enkelt potter - det må blive i aften. Nu skal solen nydes.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar