fredag den 19. august 2011

noget mere om nye planter til Haven

En af disse dage får jeg købt mig fattig i nye spændende planter. Jeg er ikke sådan en, som har 15 af den samme, jeg har mange mange forskellige, for det er det jeg godt kan lide. Jeg kan godt have - det har jeg mange af den samme sort fx. 14 forskellige akelejer. Men de har forskellige farver og former. Det er nemlig forskelligheden jeg nyder.

Jeg var på torvet i onsdags - og jeg faldt for de to smuksakker her:

En dejlig solhat i hvide farver


Nissehue primula
Den smukkeste hvide solhat og en staude, der på bladene lignede en primula - og ja det er så en primula.Primula Vialii. Også kaldet Nissehueprimula - prøv at se blomsten og gæt hvorfor?!

Her er det jeg kan finde om den, og den kommer fra den gruppe: Primula muscarioides
Har givet navn til sektionen (gruppen) Muscarioides, hvor man finder 16 arter bl.a. P. vialii. Alle 16 arter i denne sektion er ret nemme at dyrke, men de er ikke særlig længelevende og derfor må man holde sin bestand ved lige ved at så og alle 16 sætter godt med frø og de spire godt. Plant dem skygget, på en fugtig, humusholdig, spagnumjord og dæk dem mod regn om vinteren.

Blomsten her på foto´et er ikke så tydeligt og i øvrigt lidt småvissen, men jeg skal nok smide et nyt ind, når den i weekenden er plantet ud i Haven.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar