mandag den 12. december 2011

noget om julesmåkager

Jeg elsker, som jeg før har sagt JULEN og alt, hvad der hører til julen. Traditioner er ikke bare nisser og juletræer, det er i allerhøjeste grad også det vi spiser. I min familie er der nogle kagetraditioner: Min mor bager/koger verdens bedste klejner, min moster - som ikke er mere lavede de mest fantastiske brunkager. Hun lærte mig alle bagetrickne, ex. småkager skal bages med smør - det smager bedre og giver en anden sprødhed.

Da jeg som 19 årig drog udenlands som aupair, havde jeg to notesbøger med: den ene med madopskrifter, den anden med bageopskrifter. Og her var bla. min moster opskrift på brunkager, som jeg i flere år har opgivet, fordi de bare ikke bliver så tynde og sprøde som hendes. Måske skal jeg snart forsøge mig igen... Og min mosters opskrift på vanillekranse. Det er en fast tradition, at jeg hvert år bager vanillekranse flere gange i løbet af december. De bliver foræret til højre og venstre og de smager himmelsk. Søndag fik jeg lige lavet en dåsefuld til min søster:



Her er opskriften:
250 gr. mel
200 gr. smør
½ sammenpisket æg
150 gr. sukker
korn af 1 vanillie stang
50 gr. smuttede fintmalede mandler

Rør alle ingredienser sammen. Lad dejen hvile mindst 1 time i køleskab. Sprøjt eller rul dejen ud - form til en lille krans. Bag dem i 10 min ved 200 grader.

1 kommentar: