torsdag den 6. oktober 2011

noget om togkultur

Det her en opfølgning på emnet offentlig transport.



Jeg undrer mig så meget, når jeg iagttager togpassagerers adfærd.
Når man står og venter på at stige på toget, så trækker ALLE så tæt på døren, at dem som skal ud - næsten ikke får mulighed for at stå af. Man skal kæmpe sig af toget. Og når man står og skal af i fx. Odense, Fredericia eller Århus, hvor der er lidt opholdstid, så flyver man gennem luften på vej ud fordi rygerne SKAL bare ud først, så de kan nå at få lidt "frisk" luft. Og så kan både de på- og af stigende passagerer jo også lige få lidt røg med på vejen....

Nå men når man så står der og skal ind, er der ALTID nogen, som lige skal kysse og knuse farvel lige i døren. Træk dog 2 skridt ind på perronen...

Eller de som skal af, som lige nedenfor dør, trin og trappe lige skal organisere kuffert og tasker - træk nu lidt væk og gør plads for dine medpassagerer.

Jeg kunne tænke mig DSB malede et felt på perronen, som skal friholdes medens der er udstigning. Eller der blev lavet en kampagne: vis hensyn.

Det her var af- og påstigning - don´t get me startede om meget private telefonsamtaler, folk som mener "stillekupe" kun gælder når toget kører og man derfor lige kan ordne telefonsamtaler medens toget holder på stationen, og forældre som råber af deres børn i toget.

2 kommentarer:

  1. Jeg rejser ikke ofte med toget, men når jeg gør ligner mine erfaringer dine til stor undren og irritation. Når jeg benytter toget, er det ofte iført familie bestående af teenager og klapvogn med tumling. Når man forsøger at stige af og på toget opdager man at man bliver betragtet som en særlig truende type, som kun er ude på at ødelægge rejsen for alle andre. Det er svært at komme ind, og de allokerede pladser til klapvogne er oftest optaget af bagage og rejsende på klapsæder. Når man skal ud igen opfører folk sig som om det ville være en katastrofe, hvis de ikke kom af toget før klapvognen. Lad mig bare sige at vi, som rejser med klap- og barnevogne, ikke er ude på at ødelægge rejsen for jer andre. Vi har simpelthen bare et behov for transport, og benytter den service, som DSB tilbyder.

    Tak for et skønt brokke-indlæg! Det er så skønt at komme af med sine frustrationer.

    SvarSlet
  2. @rikke - jeg kunne også have fyldt et helt indlæg med dårrlig opførsel overfor børnefamilier, men det fik du heldigvis føjet til!

    Kunne det ikke være skønt om DSB lavede en kampagne om at vise hensyn og være lidt rummelig overfor medpassagerer?

    God weekend

    SvarSlet