lørdag den 1. oktober 2011

noget om buskultur

Jeg kører rigtig meget i offentlig transport - både tog og bus. Jeg har ikke kørekort og derfor ingen bil, så mine ture rundt i landet er næsten altid med offentlig transport.

Og jeg nyder det. Jeg hører musik, læser, arbejder og iagttager mennesker. Nogen gange får man en interessant samtale med de mennesker, man møder på sin vej, andre gange lægger man øre til meget meget besynderlige samtaler - og nogen gange oplever man ting, man gerne ville have været foruden.

Den sidste uge har jeg iagttaget et meget besynderligt buspassager mønster. I Aarhus skal næsten alle busserne over Park alle eller Banegårdspladsen - de to krydser hinanden i midtbyen. Det betyder at alle busskift (næsten alle) kan foretages her. Og med de nye busruter i byen er der rigtig mange skift... (lige en lille brokker der).
Nå, men når de, som skal af eller skifte er stået af, så bytter den halve bus plads - hurtigt - inden de nye passagerer når ind og på de eftertragtede pladser. Jeg undrer mig. Er det fordi der er nogle specielt gode pladser, favoritpladser eller hvad er det lige. Jeg kan ikke lige gennemskue det, men det ser så fantastisk ud: vups vups vups, så har 5 -6 personer fået nye pladser. I don´t get it!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar